ENGLISH & CLIL
Justificació
Què és CLIL i què ofereix als nostres alumnes?
CLIL, de l’anglès Content and Language Learning Integrated, significa l’aprenentatge d’una segona llengua a través d’altres assignatures, de manera que l’alumne aprèn matèria i llengua alhora; en el cas de la nostra escola, l’anglès.
Aquesta metodologia ofereix tot un ventall de recursos didàctics que fan que l’aprenentatge de la segona llengua sigui més significatiu. Entre ells, ens destaca la importància d’oferir un ampli input de coneixement als alumnes i diverses oportunitats d’output, és a dir, ocasions per posar en pràctica l’anglès.
És per això que des d’aquests darrers anys, l’escola ha apostat per l’augment del nombre d'assignatures impartides en llegua anglesa –Coneixement del Medi natural i social; i Història.
Objectius
• Impartir en anglès els continguts de Coneixement del medi natural i social a Primària; i Història a l’ESO.
• Aplicar estratègies de la metodologia CLIL que permetin una millora de l’aprenentatge de la llengua anglesa.
• Dissenyar més activitats que potenciïn l’expressió oral dels alumnes en llengua anglesa.
• Adaptar i elaborar material didàctic propi de l’escola per aquestes matèries.
• Avaluar de forma integrada els aprenentatges relatius a Coneixement del medi natural i social; Història i llengua estrangera.
Destinataris
Els responsables de desenvolupar la metodologia CLIL a les classes d’anglès; i d’impartir altres assignatures en llengua anglesa, són els mestres certificats com a innovadors en Plurilingüisme pel departament de la Generalitat. A més, alguns d’ells, al llarg d’aquest curs, han iniciat un Postgrau en CLIL a la Universitat Autònoma de Barcelona.
Els destinataris són tots els alumnes del centre; tenint en compte que només s’imparteixen altres assignatures en llengua anglesa en les etapes de Primària i Secundària.
Continguts i activitats
• Presència de l’auxiliar de conversa en totes les etapes de l’escola.
• Distribució dels continguts de l’àrea de Coneixement del medi natural i social; i Història que s’ensenyen en llengua anglesa.
• Grups reduïts que permeten un treball més profund de l’expressió oral.
• Penpals (intercanvi de correspondència en anglès amb alumnes d’Estats Units).
• Preparació pels exàmens oficials de Cambridge: Young Learners, KET, PET i First Certificate.
• Extraescolars de llengua anglesa en totes les etapes.
• Lectura d’obres literàries adaptades i textos originals en llengua anglesa.
• Cursos intensius de llengua, cultura i literatura anglesa a Dublín: 1 setmana, 10 dies o un mes.
Metodologia
Totes les metodologies utilitzades en l’aprenentatge de la llengua anglesa a les aules d’Educació Infantil tenen com a objectiu prioritari la sensibilització progressiva de l’alumnat envers la llengua i la cultura anglesa.
Per això, és necessari que les classes siguin actives, participatives, divertides i facin que l'aprenentatge d’aquesta llengua sigui significatiu.
Per aconseguir-ho, s’utilitza:
• Mètode Artigal
• Flashcards
• Routines
• Songs
A la Primària es recull l’interès i la passió iniciada a Infantil i s’acompanya a l’alumne a un aprenentatge gradual i alhora significatiu de la llengua anglesa.
És quan s’introdueixen les àrees de Listening, Reading, Writing, and Speaking. Per assolir-ho es fan:
• 3 hores de llengua anglesa a la setmana.
• 1 hora de Science o Social Studies a la setmana.
• Utilització de les metodologies CLIL i PBL (Project Based Learning) en l’ensenyament de Science, Social Studies.
Atenent a l’horitzó internacional de l’ESO, s’ha dissenyat una oferta d’estades a l’estranger adequada a les necessitats de cada curs.
A la Secundària, els alumnes consoliden les diferents àrees de la llengua anglesa mitjançant:
• 3 hores de llengua anglesa a la setmana.
• Treball a partir de textos originals i adaptats.
• Assignatura de Història en anglès.
Difusió
Setmanalment es publiquen notícies en anglès a les diferents xarxes socials, es realitza un article per a la revista “Atlàntida”, es pengen murals i treballs realitzats des de l’assignatura de llengua anglesa i Coneixement del Medi natural i social, etc.
Avaluació
Els alumnes i les seves famílies valoren molt positivament l’aprenentatge de la llengua anglesa en el centre.
Anualment es revisen tots els continguts i materials utilitzats en l’ensenyament de la llengua anglesa; així com el projectes, lectures adaptades, textos originals, etc. En la Memòria anual de centre, també hi ha un objectiu destinat a la llengua anglesa i la seva didàctica. Aquest s’avalua conjuntament amb els resultats de llengua anglesa en les proves externes de Competències Bàsiques i Proves d’avaluació de 4t d’ESO.