INTERNIVELLS
Justificació
Els tallers que impliquen alumnes de diferents cursos o nivells afavoreixen un treball complementari al de l’aula, ja que prioritzen propostes que s’articulen entorn de l’experimentació, la manipulació i la plàstica.
Aquests projectes potencien l’autonomia, introduint els alumnes en situacions de comunicació diferents perquè s’impliquin activament en el desenvolupament d’una tasca comuna.
A més, es potencia el treball en grup per aconseguir aprenentatges compartits: afavoreix noves situacions de relació entre alumnes i mestres, apareixen rols diferents, els petits aprenen i/o imiten els grans, els grans expliquen als petits. Es donen nous mecanismes d’ajuda entre uns i altres i dóna lloc a promoure l’intercanvi i la comunicació entre els diferents participants.
Objectius
• Crear vincles entre alumnes de cursos diferents i potenciar noves situacions de relació, fora del ‘cercle de seguretat’.
• Treballar cooperativament.
• Promoure nous mecanismes d’ajuda i aprenentatges, amb l’intercanvi i comunicació alumnes d’edats diferents.
• Aprendre a compartir i escoltar, cooperar, socialitzar i respectar la diversitat.
• Desenvolupar l’autonomia personal.
• Participar en un projecte de construcció comuna.
Destinataris i responsables
Els equips docents s’encarreguen de pensar, preparar, organitzar i coordinar els tallers. Són propostes concretes i adequades a les edats dels alumnes, organitzades per facilitar el procés d’aprenentatge. Els responsables del plantejament del tema són els mestres del claustre de l’etapa; però la resolució final del projecte, sempre sostinguda pels docents, depèn dels alumnes.
Aquests tallers tenen molta rellevància a Educació Infantil, on es treballen diferents projectes al llarg del curs. Pel que fa a l’ESO, s’hi dediquen dues hores setmanals i es fan dos projectes per curs. En canvi, per al final de curs, s’articula una proposta per a tots els alumnes de l’escola, creant grups d’internivells des de P3 fins a 4t d’ESO.
Continguts i activitats
• Treball conjunt entre els alumnes de tota l’etapa amb els seus mestres.
• Introducció del tema i exposició als alumnes dels objectius i la metodologia.
• Presentació dels grups de treball i assignació de mestres.
• Desenvolupament de les activitats previstes en el projecte en funció de l’etapa.
• Exposició del resultat final. Exposició oral i del treball plàstic a pares i a la resta d’alumnes.
Metodologia
El claustre de professors de l’etapa escull un tema en funció del que s’està treballant a l’aula en el cas d’Infantil, o del projecte que es vol desenvolupar a l’ESO.
A partir de l’elecció del tema, els professors fan la selecció de grups valorant-ne la idoneïtat de la configuració segons els criteris establerts en els objectius. De la mateixa manera, s’assigna un professor a cada grup de treball.
La metodologia de treball varia en funció de la temàtica del projecte: a vegades tots els grups fan la mateixa tasca, però moltes altres es fan grups d’especialistes, que treballen tasques complementàries.
En qualsevol cas, es convida constantment els alumnes a prendre protagonisme en el desenvolupament concret de la tasca a realitzar, i a l’hora de compartir, d’ajudar-se, etc.
L’adult, que vetlla l’assoliment dels objectius, acompanya, escolta i respecta el que va sorgint.
Difusió
Aquests projectes també inclouen la dimensió expositiva. És a dir, es donen per finalitzats amb l’exposició pública del resultat final, sobretot a les famílies, però sense renunciar a fer-la extensiva a tot el poble o l’entorn que es cregui adient.
A més, també es recull en els canals de difusió ordinaris de l’escola, com les xarxes socials, la web o la revista “Atlàntida”.
Avaluació
Els alumnes i les seves famílies valoren molt positivament l’oportunitat d’un treball comú que els obre a la resta d’alumnes de l’etapa i l’escola.