PROJECTE PDC
Justificació
Amb el Programa de Diversificació Curricular (PDC), l’Escola Llissach ofereix una resposta educativa alternativa a aquells alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu que als darrers cursos de l’ESO presenten dificultats d’aprenentatge i necessiten mesures i suports addicionals o intensius per assolir els objectius de l’etapa.
El PDC és una altra de les mesures que s’incorporen als suports intensius per a l’escolarització inclusiva.
El Projecte de Diversificació Curricular vol promoure que els alumnes que han entrat en una dinàmica de distanciament del currículum i de la proposta acadèmica de l’escola experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.
Es tracta d’una proposta que permet que els alumnes a qui s’adreça el PDC descobreixin una estima pel seu recorregut acadèmic i personal. S’adapten uns objectius personalitzats per atendre’n les necessitats educatives i formatives, perquè per aquests alumnes no són suficients les mesures i suports universals.
El professorat valora que tenen potencialitat per fer-ho si se’ls ofereix una adaptació curricular que prengui un caire més pràctic, adoptant una metodologia interdisciplinària que afavoreixi la relació amb activitats laborals dins un context social diferent al del centre educatiu.
Aquest projecte pot esdevenir una ajuda en els següents casos:
• Alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu que han tingut un bon aprofitament dels cursos anteriors i el PDC els permet acabar l’etapa en un grup normalitzat però amb adaptacions.
• Alumnes que poden o no haver repetit un curs i han manifestat dificultats importants per integrar-se a l’escolarització normal, alhora que sovint han explicitat un cert rebuig a l’entorn escolar que els acull, però que l’Equip Docent considera que, canviant l’entorn, la seva resposta milloraria considerablement.
Objectius
• Afavorir una vinculació afectiva de l’alumne per l’aprenentatge i el propi recorregut de creixement.
• Aconseguir que aquells alumnes amb greus dificultats d’aprenentatge però amb actitud i interès per assolir les competències bàsiques puguin acreditar l’ESO.
• Apropar els alumnes destinataris del programa a situacions que els ajudin a la inserció social i laboral.
• Augmentar la motivació dels alumnes amb tendència a l’abandonament dels estudis perquè puguin assolir les competències bàsiques.
• Oferir una estratègia pedagògica que afavoreixi la reducció de l’absentisme escolar.
• Reforçar la confiança en les capacitats i potencialitats dels alumnes.
• Enfortir el vessant emocional i augmentar l’autoestima de l’alumne per promoure el canvi en les seves actituds i hàbits d’estudi, per avançar en la maduresa personal i millorar el rendiment acadèmic.
Destinataris i responsables
Poden participar al PDC els alumnes que, tot presentant dificultats generalitzades d’aprenentatge i un baix nivell competencial en la majoria de matèries, tenen dificultats per assolir els objectius de l’etapa i compleixen, a més, els requisits següents:
• Alumnes que estan cursant 3r o 4t d’ESO o que ja han complert 15 anys i que l’Equip Docent i la CAD (Comissió d’atenció a la diversitat) consideren que poden tenir greus dificultats per acreditar l’ESO dins del currículum normalitzat.
• L’actitud i l’interès demostrat per aquests alumnes es té en compte a l’hora de fer la valoració per part de la CAD i l’Equip Docent corresponent i de proposar que es beneficiïn del programa.
• L’Equip Docent proposa a la CAD quins d’aquests alumnes, ateses les seves circumstàncies personals i escolars, són susceptibles de beneficiar-se del PDC.
• El nombre màxim de participants en el PDC és de 10 alumnes per a tot el municipi de Santpedor.
Per a tots els casos, el PDC es presenta com una oportunitat per millorar els seus aprenentatges i assolir les competències bàsiques, i, per tant, se’n sol·licita el compromís d’aprofitar-lo, millorant l’evolució personal i el rendiment acadèmic, a partir d’acords que es revisen trimestralment.
El professorat que imparteix el programa té experiència docent. En la mesura del possible, un mateix professor imparteix els continguts de més d’una matèria. Si és possible, i tal com s’orienta pel treball a l’aula ordinària, cal gestionar-lo de forma interdisciplinària i fomentant el treball col·laboratiu.
La tutoria es fa de manera personalitzada i disposa d’assessorament psicopedagògic especialitzat. Els alumnes es distribueixen entre el professorat que imparteix la docència al grup. En tot cas, un dels tutors fa la coordinació de l’equip de docents. També es procura que el tutor sigui el mateix durant els dos anys del programa. De la mateixa manera, es procura alternar la implicació de tot el professorat del claustre i introduir noves figures responsables de la implementació del PDC amb el pas dels cursos.
Periòdicament, el professor que coordina el PDC entra en contacte amb l’empresa col·laboradora per controlar: l’assistència, la puntualitat, la correcció en el tracte amb els altres, la responsabilitat, la constància, l’ordre, la iniciativa, l’interès i bona predisposició de l’alumne i l’assoliment de les competències bàsiques.
Continguts i activitats
Els alumnes del programa realitzen les activitats d’aprenentatge pautades pels professors de PDC, que les planifiquen i les articulen amb la resta de professors i amb el gabinet de psicopedagogia.
Quant a la feina que es fa fora de l’aula, es treballa l’assoliment competencial bàsic estructurant projectes. El programa respon a una metodologia didàctica funcional, i a una organització dels continguts i de les activitats d’aprenentatge globalitzada. De la mateixa manera, incorpora les TIC com a eina d’aprenentatge de les matèries.
L’horari del programa, d’un total de 30 hores, s’ajusta als criteris següents:
• Tutoria: 1 hora
• Matèries del currículum a l’aula ordinària: de 5 a 7 hores
• Matèries específiques organitzades entorn dels àmbits: d’11 a 13 hores
• Àmbit pràctic: de 10 a 12 hores (el 40%, com a màxim)
La part del PDC que es desenvolupa fora de l’aula s’elabora en funció del perfil de cada alumne i de les seves necessitats. Per afavorir aquesta adequació del programa al cas particular, la distribució de les hores de permanència al centre és flexible.
A banda de les matèries que es cursen en el grup ordinari, el programa contempla que s’imparteixin matèries específiques que s’estructuren en tres àmbits, i que responen a projectes interdisciplinaris que incloguin les diferents matèries. Aquestes matèries es cursen en grups reduïts o de manera individualitzada. El centre estableix en cada cas els àmbits i les persones responsables de l’aplicació de la programació didàctica de cada un dels àmbits.
• Àmbit lingüístic i social: inclou els aspectes bàsics de les matèries de ciències socials, geografia i història, educació per a la ciutadania i els drets humans, llengua catalana, llengua castellana i, en el seu cas, la primera llengua estrangera.
• Àmbit científic i tecnològic: inclou els aspectes bàsics de les matèries de matemàtiques, ciències de la naturalesa i tecnologia.
• Àmbit pràctic: consisteix en activitats estructurades de caràcter pràctic i funcional que promouen l’adquisició de les habilitats personals necessàries per a la vida adulta i professional. Alhora es desenvolupen activitats que contribueixen a l’orientació professional dels alumnes i, tot i que la majoria estan relacionades amb el currículum de l’ESO, n’inclou algunes d’específiques del programa. Però, a més, estableix convenis amb l’ajuntament de Santpedor per al desenvolupament i realització d’activitats fora del centre; activitats que en cap cas podran ser de tipus laboral o professional.
Aquesta modificació de l’horari està emparada per l’aprovació del Programa de Diversificació Curricular del Departament d’Ensenyament. El centre assignarà la coordinació del programa a un/a professor/a. Aquesta persona serà la responsable de fer un seguiment de l’alumne en les activitats que es realitzin fora del recinte escolar i serà qui estableixi un vincle entre l’empresa acollidora i l’institut.
Metodologia
El programa comporta una organització curricular diferent i un horari de permanència al centre també diferent, de manera que l’alumne cursa una part o la totalitat de l’àmbit pràctic amb activitats externes al centre. El còmput d’hores d’aquestes activitats externes ha de ser com a màxim el 40% de l’horari lectiu.
El PDC té una durada d’un o dos cursos escolars, en funció de les circumstàncies dels alumnes que hi participen:
• Per als alumnes que s’hi incorporen en acabar 2n d’ESO o durant 3r: dos cursos.
• Per als alumnes de 4t d’ESO i que ja han repetit una vegada a l’etapa, el programa és d’un curs.
• Per als alumnes que s’hi incorporen en acabar 4t d’ESO: un curs.
Amb caràcter general, la incorporació al programa respecta els límits d’edat que s’estableixen en la normativa vigent per a l’escolarització obligatòria.
És una proposta coordinada, en la qual s’impliquen tots els professionals que es responsabilitzen de l’atenció a la diversitat, també aquells que no tenen hores de PDC:
• El claustre decideix quins alumnes vol vetllar.
• Tots els professors han de conèixer la proposta que es fa.
• I tots han de participar de l’avaluació que se’ls fa. Tot i que és liderada pel tutor de PDC i els professors que hi estan implicats.
Difusió
L’escola inclou el programa en el marc organitzatiu i normatiu del centre, com són les NOFC i el Pla d’atenció a la diversitat.
L’Ajuntament es compromet a promoure la difusió del PDC entre les empreses i comerços de Santpedor, identificant-los amb una ‘marca d’identitat’, i a donar-ne ressò als mitjans de comunicació.
Avaluació
L’avaluació té com a referent la programació general i, per tant, l’assoliment de les competències bàsiques i els objectius de l’educació secundària obligatòria, així com els criteris d’avaluació específics del programa, tal com queda recollit a la normativa vigent, per Ia qual es determinen el procediment i els documents i requisits formals del procés d’avaluació a l’educació secundària obligatòria. Els criteris d’avaluació han quedat recollits a les NOFC.
L’avaluació del procés d’aprenentatge d’aquest alumnat, com la de la resta d’alumnes del centre, és contínua i, alhora, global i diferenciada segons els diferents àmbits, projectes interdisciplinaris i matèries del programa.
Les matèries específiques, recollides en els diferents àmbits, es portin a terme o no en el recinte escolar, són avaluades per l’equip docent. La qualificació obtinguda d’aquestes activitats és la que consta com a qualificació de l’àmbit pràctic del programa.
La resta de matèries curriculars són avaluades amb normalitat per l’Equip Docent reunit en Junta d’Avaluació.
A les actes d’avaluació es deixa constància que l’alumne ha participat en un PDC com a mesura d’atenció a la diversitat