CARÀCTER PROPI DEL CENTRE
La persona i la realitat«Si el que està escrit ja és bell, més bell és encara el que queda per escriure. Educar és permetre que l’altre trobi la bellesa. Quina bellesa ensenyar-lo a veure el que encara no s’ha descobert, i preparar-lo perquè algun dia puguin aclarir dubtes, manifestar propostes, desemmascarar errors, desenvolupar secrets i desxifrar enigmes! Les meravelles descobertes es troben en segon pla respecte d’aquelles que encara esperen ser descobertes. (…) Vivim tot just en la infància de la humanitat. Però quina alegria! Quin desafiament! No és estrany, doncs, que la salutació entre els investigadors entusiasmats pel desconegut no sigui sovint “hola” ni “què tal”, sinó “què hi ha de nou?”.»
– Marco Bersanelli, astrofísic.
Què entenem per educar?
Educar és introduir la persona a la realitat, fer possible que conegui el funcionament de les coses i aprofundir alhora en el sentit que tenen, descobrint-ne el valor. L’educació no és només instrucció, i per això l’educador no ha de renunciar mai a transmetre el significat d’allò que proposa estudiar a l’alumne. Tots els aspectes de la realitat tenen un significat i val la pena implicar-se fins al fons per descobrir-lo. Només llavors es genera autèntica cultura, perquè no hi ha cultura sense significat.
Quin és per nosaltres l’horitzó de l’educació?
És una educació que estigui a l’altura del cor de l’home, és a dir que tingui per objectiu el forjar i fer créixer homes i dones verdaderament lliures. Perquè això sigui possible tota la comunitat educativa (pares i educadors al davant, però també personal no docent) ha d’estar disposada, en el treball diari amb els alumnes i fills, a aprendre de nou i comprendre millor què significa realment ser lliure.
En aquest sentit el resultat d’una bona educació es veu en el creixement de la consciència que cada alumne té d’ell mateix i de la realitat que l’envolta. Si l’escola fa la feina que ha de fer, aquest creixement s’acompanya i s’avalua en cada una de les etapes educatives. Per aquest motiu és important que l’escola ofereixi a les famílies que viuen l’aventura d’educar els seus fills, un mètode que abraci el màxim nombre d’etapes acadèmiques possibles.